Jean Frankfurter bliver 70 år.

Musik for Millioner.
En fantastisk historie omkring jean Frankfurter – Helenes Sangskriver igennem 12 år, som netop her i år fyldte 70 år, og som var overraskelsen i Heimlich – Die Grosse Schlager Überraschung fra München d. 17 Marts 2018.

Skrevet af Anne Backhaus fra (suddeutche.de) den 18. Marts 2016.

Erich Leismann (Jean Frankfurter), er den mest succesfulde Tyske Schlagerkomponist og Producent nogensinde. Men det vil han helst holde for sig selv. Han har været i aktiv i 40 år. Han har skrevet for Bata Illic “Michaela”, samt gjort Patrick Lindner og Michelle store. Desuden har han opdaget Helene.

Jean Frankfurter ved ECHO 27 marts 2014 i Berlin.

Hvem var denne mand som skrev det ene Hits efter det andet, og som skabte den ene superstar efter den anden, men som man aldrig så. “Jeg vil ikke selv være berømt, det er for uhyggeligt”. Erich og konen Uchi flyttede sammen efter skoletiden, og blev gift i 1969. Kort herefter fik de deres første søn. Da er Erich Leismann 21 år, og musikstuderende i Frankfurt. Hans første Hit “Butterfly”, skrev han til Danyel Gèrard. Sangen landede 1971 på første pladsen i der charts. derfor fik han en guldplade. Det blev starten af Musikforretningen.
De næste nummer et hits blev så “Michaela”. Med sin daværende ubekendte ven Costa Cordalis komponerede han også “Anita”, samt bliver producent for Flippers. Liesmann installerer sig i en lille Frankfurther lejlighed med sit eget studio, og begynder der at bygge kunstnere/sangere op. “Det var den bedste afgørelse i mit liv”, synes han idag. “Derved ville jeg egentlig kun have muligheden for at optage melodien i mit hoved, uden at bede andre om et musikstudie”.
Uchi er altid ved hans side, hun overtager kontorarbejdet i Schlager firmaet. Hendes mand forlader nogle gange i uger ikke studiet, og køkket er tit fuld af musikere. Og det betaler sig. Liesmann holder sig ikke kun i den hårde forretning, han kommer også til at præge den. Han får en ECHO, vinder Grand Prix og Krone der Volksmusik. Til sidste opbygger han en uomstrittelig stjerne som tillige er den største stjerne i Tyskland – Helene Fischer.
“Sikke et held at finde sådan en kunstner” siger Leismann. det findes kun en gang i livet. Han siger intet om sin andel i hendes succes. Selvfølgelig er han stolt over det. Men så snakker han hurtigt videre om sit hårde arbejde og lidenskaben for sine melodier. Som om han ikke kunne andet end det. Som om hans livsværk ikke var noget særligt. Men det er det. Den Tyske Schlager blev efter sin storhedstid i 7oèrne først fra Popmusik ændret til der Deutschen Welle, så til Hitparaden hvorefter den ændrede sig til begrebet af den banale sladdermusik. Underholdnings udsendelser som Musikantenstadl cementerede de trelandes traktat, de ensartede melodier. Ikke engang Retrobølgen i 9oèrne med Guildo Horn og Dieter Thomas Kuhn, som udløste et Schlager rival, kunne ændre noget. Schlagerelskere var nu til at kende på deres Plastik sommerblomster, på deres rygsæk.

Erich Leismann (Jean Frankfurter), er den mest succesfulde Tyske Schlagerkomponist og Producent nogensinde. Men det vil han helst holde for sig selv. Han har været i aktiv i 40 år. Han har skrevet for Bata Illic “Michaela”, samt gjort Patrick Lindner og Michelle store. Desuden har han opdaget Helene og Kastelruther Spatzen. Disse stykker kaldte han for “den lette musik”, som havde sin berettigelse. Ikke desto mindre var hans krav altid ikke at spille den dumme-schlager. Han gjorde altid hvad han kunne ved hans arrangementer i stedet for at kopiere de daværende rytmer. Og musikken som han årtier senere lavede med Helene Fischer, er virkelig fuldstændig anderledes. Ingen havde set hende komme. Liessman oplever med sin Stjerne schlagerbuisnesset. I den skræntende musikbranche sørger han for Millionomsætninger. De folkelige hjemlige melodier er fra i går, afløst af popschlager, som i dag bliver spillet ugeneret ved Partyer. Selv Michelle og Vanessa Mai sidder nu i Juryen til “Deutschland sucht den superstar DSDS”. Egentlig utrolig. Selv Diether Bohlen har set at Schlager har potentiale. Frem for alt pengemaskinen, fordi Schlagerfans køber virkelig endnu plader/cdér. Og alt dette begyndte med Liessmann.

Helene Fischer holdt mikrofonen ud imod mængden, 70.000 tilskuer synger mine sange, det var virkelig gåsehud af den store klasse. Han ville egentlig holde op allerede i 2004. Han er midt i 50érne og havde opnået nok, han mente at der nu skulle være mere tid til familien. Så hørte han et demobånd. Damen der sang på demoen var den 20 årige Jelena Petrowna Fischer som sang “Power of Love” af Jennifer Rush. “Jeg har altid ventet på en stemme der kunne give mig gåsehud”, siger Liessmann. Pludselig var hun der, og så kunne jeg ikke holde op. Vi var nød til at prøve det med hende. Ud af dette kommer Helene Fischer. Det første Album giver 5xGuld. Nogle af hendes første optagelser laver de i hans studie i feriehuset i Rottach-Egern. “Jeg kunne næsten ikke få hende væk fra mikrofonen”. Vi ville gå ud og spise men hun ville synge videre, sagde Liessmann. Herefter lavede han 7 Albums med hende. Han er i 10 år hendes producent.

Han overtaler hende ikke kun til at synge Schlager, men han skriver også hendes sange. Han skriver sådan at en 20 årig pige med Musical ambitioner, bliver den roste Helene. Han former hendes image. ren, følelsmæssigt og tilgængelig. Hans mest elskede Fischer Hits er “Du lässt mich sein, so wie ich bin” og “Du hast mein Herz berührt”. “Der er meget af mig og min kone i de melodier”, siger Leissmann og kikker på Uchi. Det er lidt sjovt. det er måske lige det der skal til. Liessmann gør ikke som om han er beskeden, han er det. Han vil ikke være berømt, han vil kun gøre sit arbejde godt. Han elsker musikken. Lige meget hvor meget man nedgør Schlageren, snakker Liessmann ugeneret om sit hjerte for melodierne. Musikalsk træffer vel ingen følelseslivet så godt for tyskerne som ham. “At kunne komponere er en begavelse, som ikke slipper sit tag i en nogensinde”, siger han hvor han fortæller at han gerne ville have været Koncert Pianist. “Jeg begyndte med gitaren som 16 årig, derefter var det lige så vigtig som at trække vejret”.

At planlægge at skrive et hit, kunne han heller ikke. Nogle gange sad han på værtshus og bed i en pølse, og pludselig havde han en melodi i hovedet. Hvis han ikke kunne få melodien ud af hovedet spillede han senere på klaveret og optog det på sin kasette rekkorder. I 40 år har han lavet det sådan. Helenes største Hit “Atemlos durch die Nacht”, opstod på en helt anden måde. Denne sang har Kristina Bach skrevet, Liessmann ville gerne have den, men som første single på Albummet “Farbenspiel”, valgte han et andet nummer. “Atemlos overraskede os alle”. Ægte hits finder selv deres publikum. Mange af de hits som han skrev dengang, ville vel i dag ikke længere være hits. “Anita, ville jeg stadigvæk skrive de samme tekster til som før, fordi alle kan synge med”. Sådan er det også ved Kastelruther Spatzen. For nyelig var han i syd Tyrol sammen med Uchi ved en Spatzen fest. 20.000 mennesker i et telt, sang og drak øl. “Schlager er for mennesker livsglæde”, siger Leissmann. “Vi var helt rørt”. Hans personlige højdepunkt var hans besøg ved Helene Fischer StadionTour. “Hun holdt mikrofonen ud imod mængden, og 70.000 mennesker sang mine sange, det var det perfekte gåsehudsmoment”, sagde han. Jeg har altid ønsket at gå der hen.


Nu slapper han lidt mere af. Han vil i fremtiden kun styre en del af Fischer Hitsene. Det samlede ansvar har han overladt til Universal. “Jeg glæder mig over roen”, sagde Liessmann. Ved siden af køkkenbordet ligger der en stabel ferie brocurer. Han og Uchi vil i år tage til Thailand. I første ombærring væk hjemme fra.

 

Antal besøgende